Lärdomar

Jag läser ju till lärare och på tal om att lära sig saker så försöker jag se saker som jag lär mig varje dag. Det låter som en klyscha men man lär sig saker hela tiden. Jag tänker inte i första hand på sådana dära saker som man lär sig i skolan utan jag syftar på lärdomar i livet. Men visst, småsaker lär man sig också och eftersom jag har hela två stugor att ta hand om i sommar är min förhoppning att jag kommer lära mig en massa saker som hör det hushålliga till.

Så vad har jag lärt mig då? jo..

- En varmvattenberedare ska det INTE droppa vatten ifrån. Gör det det så är det något som är väldigt fel och då ska man INTE ställa en skål med vatten under den och sedan åka iväg och träna i tre timmar. Gör man så och inte kommer tillbaka inom en rimlig tid kan det leda till en massa mängder vatten överallt. Nu gick det inte riktigt så långt eftersom jag hann hem innan ovan nämda skräckscenario men jag har lärt mig att jag måste stänga av vattnet till nästa gång. Förhoppningsvis blir det ingen nästa gång eftersom vi nu har investerat i en ny, fin varmvattenberedare!

- När inte trimmer funkar som den ska behöver jag bara skruva bort själva locket och dra ut tråden som finns där inne. Är tråden jättelång eller nött är det bara att ta en mindre trädgårdssax/kniv och skära av den.

- Jag kan inte kissa när en kille är inne på toaletten samtidigt som mig. Egentligen är det ganska sjukt. Varför går man på toaletten med folk som man inte känner??? Helst sådana människor som man överhuvudtaget inte knappt skulle prata med när man var nykter. Dessutom en av motsatt kön. Hädanefter ska jag inte ens försöka för jag vet att det inte går.

- Det går inte att rädda världen, personer eller situationer hur mycket man än vill. Bland det jobbigaste som finns, tycker jag, är när man vet att det finns bra och fina egenskaper hos en människa men personen bara gräver sina gropar gång på gång. Det är jobbigt att se på när personen bränner sina broar och beter sig, rent ut sagt, svinaktigt fast man vet att det finns en sådan fin person under ytan. Helst när man så många gånger har stått upp och pratat sig varm om personen i fråga medan omgivningen bara ser det värsta. Men det spelar ingen roll vad jag säger eller gör, den det handlar om måste först och främst lära sig. That´s it! Synd bara att det gör så förbannat ont när man ser någon man tycker om sjunka lägre och lägre.

- När maria och maria går ut händer det sällan att vi är hemma en rimlig tid. Det är ingen idé att säga eller intala sig själv innan att vi ska vara hemma en rimlig tid för det slutar inte så ändå.

-  Det man önskar sig kan man få bara man önskar sig det på rätt sätt

- Allting har sin tid

- Kärlek är bland det viktigaste och finast som finns i vår värld. Den kan visa sig i en mängd olika former men i slutändan handlar det ändå om att visa att den finns.  Uppskatta de personer som finns i din omgivning, de finns ju där av en anledning och säg de där fina orden som du känner för någon, det ger så mycket till den personen som för höra det.


Kommentarer
Postat av: ylva

Åh maria nu är det du som är som en klokbok. Läser och tar till mig av dina visdomar. Ringer dig imornkväll. Skall träffa G och gå igenom saker som inte gicks igenom för ett år sedan :) (gicks, vad tycker du om det ordet) Puss på dig min skatt!

Postat av: Maria

Jag, klok?! har du lyssnat ngt på mig den senaste tiden. Jag har knappast varit klok och det känns som att allt det kloka som fanns i mitt huvud är borta! putsväck liksom! jag älskar GICKS! shit, vilket vackert verb, ska genast annammas!!!(hur faaan stavas det där?!?) puss darling!

2008-06-12 @ 23:35:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback