VFU:n är här för att stanna i fem veckor framåt

Nu vankas det praktik för hela slanten och det känns både i kropp och knopp. Shiiit va trött jag är! Jag håller faktiskt på att somna nu när jag skriver detta inlägg... Dagen har är ändå varit förhållandevis bra. Jag har fått träffa en av klasserna som jag ska ha huvudfokus på. Det är en estet-etta som jag ska ha i skrivande. Exakt vad de ska jobba med ännu har jag inte riktigt bestämt men det slutgiltliga målet är en novell som de ska skriva och sedan ska jag betygsätta den. Idag bekantade vi oss bara lite med varandra och jag fick än en gång göra min presentationsövning. Den går ut på att varje elev säger vad de heter och även en sak som de tycker om och en sak som de inte tycker om. Trots att det är i princip omöjligt att komma ihåg namnen (29 st) så är det bra för att jag får höra eleverna prata och det är inte bara jag som är i fokus. Därefter skriver jag mitt namn på tavlan och sedan får eleverna gissa, i princip, vad som helst om mig. Först är jag bara tyst och skriver ALLT de säger och när de har gissat klart så möter jag upp alla påståenden. Så med andra ord brukar det här bli en ganska underhållande övning.

Det här trodde eleverna om mig:

  • Att jag är 22 år, förlovad och har 2 barn och 2 katter
  • Att jag gillar subwaymackor
  • Att jag red när jag var liten
  • Att min största dröm när jag var yngre var att bli frisör
  • Att jag har minst 8 par skor
  • Att jag är socialdemokrat
  • Att jag gillar att läsa böcker
  • Att jag gillar att träna
  • Att jag gillar att cykla
  • Att jag lyssnar på Beyonce
  • Att jag har storlek 37 på fötterna
  • Att jag är vattuman eller kräfta
  • Att jag har en sony ericsson
  • Att jag kör en BMW
Som ni ser var det inte särskilt mycket som stämde in men jag måste säga att jag blev otroligt glad när de gissade min ålder. Sen att det ser ut som att jag har två barn låter jag bli att kommentera... Hur som helst är detta en väldigt givande övning när det kommer till fördomar. Man bildar sig ganska snabbt en uppfattning om människor bara genom att titta på dem och det är ju inte alltid det bästa.

Nä nu är det hopp i säng o tjäna peng som gäller! Sjukt tidigt med andra ord :)

Kommentarer
Postat av: ylva

good stuff maria, jag snor din presentations grej till mina elever imorn :P sov sött älskling o dröm om mig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback